Nieuws

Afscheid Janneke en Laura

Afscheid Janneke en Laura

juli 2022

Deze maand nemen we helaas afscheid van twee zeer gewaardeerde collega's: Laura en Janneke. Janneke gaat met haar partner verhuizen naar een ander deel van het land vanwege zijn opleiding en we weten al geruime tijd dat haar tijd bij ons beperkt was. Hoewel Janneke slechts korte tijd aan onze praktijk verbonden is geweest, heeft zij zich al snel onmisbaar weten te maken. Wij als collega's zullen haar scherpe analytisch vermogen en inzicht gaan missen en de scholen haar daadkracht; Janneke kon bérgen verzetten zonder het overzicht te verliezen, tot tevredenheid van interne begeleiders.

Laura zegt na 6 jaar met pijn in haar hart onze praktijk vaarwel; voor alles is een tijd onder de zon en voor Laura is de tijd gekomen om zich ook op een andere werkplek (in het LUMC) te gaan ontwikkelen. Laura was onze "Chief Leerproblemen" en heeft de afdeling extra leerhulp uitgewerkt van een aarzelende start, naar een onmisbaar onderdeel van ons aanbod. Deze particuliere dienstverlening vormt een naadloos geheel met onze diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen. We zullen Laura's hartelijkheid wanneer zij in de middaguren blije R.T. leerlingen verwelkomt enorm gaan missen! Gelukkig wordt zij waargenomen door Maartje Pel, leerkracht en Orthopedagoog in opleiding, die inmiddels al met diverse kinderen en ouders heeft kennisgemaakt, samen zorgen zij voor een warme overdracht. Lees meer.
Beter bij de les

Beter bij de les

juni 2022

Wij hebben nog enkele plaatsen vrij voor de training Beter bij de les.
De methode "Beter bij de les", werken aan executieve functies, wordt komend schooljaar opnieuw bij ons aangeboden. Deze methode richt zich zowel op taakwerkhouding als op zelfbeeld en zelfreflectie. In 13 weken (25 individuele sessies) wordt het kind geleerd om executieve functies als taakinitiatie, plannen en organisatie, volgehouden aandacht en werkgeheugen te verbeteren. Aanmelden kan telefonisch of per mail via info@orthopedagogiek-teylingen.nl. Deze individuele training kan bij afname van 3 leerlingen (achter elkaar) of meer op locatie worden aangeboden. Bekijk voor meer informatie onze flyer hier. Lees meer.

Samenwerking Sophia Scholen

december 2021

Op 16 november mochten wij een presentatie verzorgen voor de Sophia Scholen. Samen met deze scholen willen wij werken aan kwaliteitsverbetering; hoe kunnen wij als praktijk bijdragen om meer zicht te krijgen op de onderwijsbehoeften van (zorg-)leerlingen? In de presentatie brachten wij in dat de eerste stap van HGD wordt gezet door het samen met ouders formuleren van de hulpvraag: wat is het probleem en waar heeft men vragen/zorgen over? Lees meer.
Afscheid Anne

Afscheid Anne

juni 2022

Deze week namen wij afscheid van onze zeer gewaardeerde collega Anne Vrolijk. Anne heeft in de korte tijd dat ze bij ons heeft gewerkt haar sporen nagelaten op het gebied van geprotocolleerde behandelingen bij autisme, angst en dwang. Kinderen en ouders wisten haar betrokkenheid en inzet zeer te waarderen. Anne gaat een nieuwe uitdaging aan binnen het onderwijs met als doelgroep de leeftijd 12+. Ook al was ze slechts een korte tijd bij ons, we gaan haar missen! Lees meer.
Diversiteit in diagnostiek en HGD consult

Diversiteit in diagnostiek en HGD consult

april 2022

Diversiteit in diagnostiek
De tijd dat scholen enkel en alleen een intelligentie (IQ) onderzoek aanvroegen, lijkt voorgoed verleden tijd te zijn. Scholen melden bij ons aan met diverse hulpvragen: "hoe kunnen we de werkhoudingsproblemen van deze leerling verklaren en verbeteren?", "hoe komt het dat deze leerling zo tegendraads reageert?", "we zien een leerling die volgens ons onder presteert en weinig gemotiveerd is, hoe gaan we hier mee om?", "hoe werken we het beste aan het zelfvertrouwen van dit meisje?".
Samen met de Intern Begeleider, de leerkracht en de ouders van de leerling bespreken wij tijdens het intakegesprek wat de onderzoeksvragen worden, en wat er voor testmateriaal ingezet kan worden om tot antwoorden te komen. Zo behoort ook didactisch onderzoek, taalonderzoek, onderzoek naar Executieve Functies, leerkracht-leerling relatie, gezinsdiagnostiek en onderzoek naar zelfbeeld, stemming, trauma en angsten tot de mogelijkheden. 

HGD consult
Wanneer u vragen heeft over 'uw aanmelding', kunt u voorafgaande aan het intakegesprek een telefonisch overleg laten inplannen met praktijkhouder Marjon Faas. Ook is het mogelijk om een HGD consult aan te vragen. In dit gesprek kunnen ouders en school met de orthopedagoog/psycholoog bespreken wat een gewenste aanpak is bij de hulpvraag. Niet altijd is diagnostiek de aangewezen weg, soms kan een gesprek met ouders of een inventarisatie met genormeerde (gedrags-)vragenlijsten nieuw licht werpen op een probleem. Ook is het mogelijk om gelijk door te pakken met een behandeling (bijv. COMET of CGT) of een trainingstraject (Beter bij de Les). Lees meer.