Nieuws

Plaatsen beschikbaar voor R.T. en Beter bij de les

Plaatsen beschikbaar voor R.T. en Beter bij de les

augustus 2022

Wij hebben nog enkele plaatsen beschikbaar voor extra leerhulp. Dit betreft zowel Remedial Teaching (R.T.) voor rekenen, lezen / spelling als begrijpend lezen. Samen met ouders (en school) stelt de behandelaar een behandelplan op n.a.v. een intakegesprek. Hierbij wordt gewerkt aan concrete, realistische doelen in kleine stapjes. Bovenal wordt aandacht besteed aan het herstellen van het zelfvertrouwen van het kind waardoor leren weer leuk wordt.

Ook zijn er nog plaatsen beschikbaar voor de training Beter bij de les.
De methode "Beter bij de les", werken aan executieve functies, wordt dit schooljaar opnieuw bij ons aangeboden. Deze methode richt zich zowel op taakwerkhouding als op zelfbeeld en zelfreflectie. In 13 weken (25 individuele sessies) wordt het kind geleerd om executieve functies als taakinitiatie, plannen en organisatie, volgehouden aandacht en werkgeheugen te verbeteren. Aanmelden kan telefonisch of per mail: info@orthopedagogiek-teylingen.nl Lees meer.
Nieuwe stagiaires

Nieuwe stagiaires

augustus 2022

Tirza, Amy en Maartje lopen hun Masterstage bij onze praktijk. Gedurende een half jaar lopen studenten Orthopedagogiek van (meestal) de Rijksuniversiteit Leiden de laatste maanden van hun studie bij ons hun diagnostische stage. Tirza, Amy en Maartje stellen zich bescheiden, betrokken en lerend op. Maartje studeert Orthopedagogiek met als specialisatie leerproblemen. Wij zijn blij met hun ondersteuning! Lees meer.
Afscheid Janneke en Laura

Afscheid Janneke en Laura

juli 2022

Deze maand nemen we helaas afscheid van twee zeer gewaardeerde collega's: Laura en Janneke. Janneke gaat met haar partner verhuizen naar een ander deel van het land vanwege zijn opleiding en we weten al geruime tijd dat haar tijd bij ons beperkt was. Hoewel Janneke slechts korte tijd aan onze praktijk verbonden is geweest, heeft zij zich al snel onmisbaar weten te maken. Wij als collega's zullen haar scherpe analytisch vermogen en inzicht gaan missen en de scholen haar daadkracht; Janneke kon bérgen verzetten zonder het overzicht te verliezen, tot tevredenheid van interne begeleiders.

Laura zegt na 6 jaar met pijn in haar hart onze praktijk vaarwel; voor alles is een tijd onder de zon en voor Laura is de tijd gekomen om zich ook op een andere werkplek (in het LUMC) te gaan ontwikkelen. Laura was onze "Chief Leerproblemen" en heeft de afdeling extra leerhulp uitgewerkt van een aarzelende start, naar een onmisbaar onderdeel van ons aanbod. Deze particuliere dienstverlening vormt een naadloos geheel met onze diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen. We zullen Laura's hartelijkheid wanneer zij in de middaguren blije R.T. leerlingen verwelkomt enorm gaan missen! Gelukkig wordt zij waargenomen door Maartje Pel, leerkracht en Orthopedagoog in opleiding, die inmiddels al met diverse kinderen en ouders heeft kennisgemaakt, samen zorgen zij voor een warme overdracht. Lees meer.
Beter bij de les

Beter bij de les

juni 2022

Wij hebben nog enkele plaatsen vrij voor de training Beter bij de les.
De methode "Beter bij de les", werken aan executieve functies, wordt komend schooljaar opnieuw bij ons aangeboden. Deze methode richt zich zowel op taakwerkhouding als op zelfbeeld en zelfreflectie. In 13 weken (25 individuele sessies) wordt het kind geleerd om executieve functies als taakinitiatie, plannen en organisatie, volgehouden aandacht en werkgeheugen te verbeteren. Aanmelden kan telefonisch of per mail via info@orthopedagogiek-teylingen.nl. Deze individuele training kan bij afname van 3 leerlingen (achter elkaar) of meer op locatie worden aangeboden. Bekijk voor meer informatie onze flyer hier. Lees meer.

Samenwerking Sophia Scholen

december 2021

Op 16 november mochten wij een presentatie verzorgen voor de Sophia Scholen. Samen met deze scholen willen wij werken aan kwaliteitsverbetering; hoe kunnen wij als praktijk bijdragen om meer zicht te krijgen op de onderwijsbehoeften van (zorg-)leerlingen? In de presentatie brachten wij in dat de eerste stap van HGD wordt gezet door het samen met ouders formuleren van de hulpvraag: wat is het probleem en waar heeft men vragen/zorgen over? Lees meer.