Nieuws

Maartje Pel; remedial teacher, leerkracht én orthopedagoog

Maartje Pel; remedial teacher, leerkracht én orthopedagoog

maart 2023

Heeft u al kennis gemaakt met onze nieuwe duizendpoot? Maartje Pel voert naast de reguliere, particuliere R.T. sessies in de praktijk, ook intelligentieonderzoek en dyslexie/dyscalculie onderzoek uit. Het is haar passie om sámen met leerkracht-(en), intern begeleider en ouders de leerachterstanden van leerlingen inzichtelijk en hanteerbaar te maken. Wilt u graag dat Maartje met u meedenkt? Dan kunt u via Karina Thörner, karina@orthopedagogiek-teylingen.nl, een HGD consult of telefonisch adviesgesprek aanvragen. Lees meer.
Nieuwe aanmeldingen voor

Nieuwe aanmeldingen voor

december 2022

In januari a.s. starten wij weer met een nieuwe reeks Beter bij de les trainingen. Deze training bestaat uit 24 sessies, en wordt uitgevoerd in 3 maanden. Meer informatie vindt u op onze website. Het is voor ouders en scholen mogelijk om nu reeds aan te melden; de intake (voor ouders en kind) vindt dan nog voor de Kerstvakantie of in de eerste weken van januari plaats. Deze training wordt niet vergoed; de kosten zijn voor ouders en/of school. Lees meer.
Mindset

Mindset

december 2022

In de training Mindset leren kinderen van ongeveer 7 tot 12 jaar het verschil tussen een vaste mindset en een groeimindset (gebaseerd op de mindsettheorie van Carol Dweck). Kinderen met een vaste mindset geloven (bewust of onbewust) dan hun persoonlijke eigenschappen vast staan. Kinderen met een groeimindset geloven dat zij zichzelf steeds kunnen verbeteren en ontwikkelen waardoor zij uitdagingen aangaan, niet opgeven bij tegenslagen, het oké vinden om ergens hard voor te werken, openstaan voor kritiek en inspiratie vinden bij successen van anderen. Deze training is bedoeld voor kinderen van alle intelligentieniveaus waarbij op een begrijpelijke manier over een vaste mindset en een groeimindset en de gevolgen daarvan wordt verteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de figuren Fixie en Growie waarbij het figuur Fixie een vaste mindset heeft en overal problemen ziet. Het figuur Growie zet deze problemen om in kansen. Het kind oefent hiermee op een speelse manier het denken vanuit een groeimindset. Lees meer.

Breed onderzoek en didactisch onderzoek

augustus 2022

Dat er op scholen steeds meer aandacht is voor Handelingsgerichte Diagnostiek en Handelingsgericht werken blijkt uit een toename van het aantal aanmeldingen voor zowel 'breed onderzoek' als didactisch onderzoek. De term 'breed onderzoek' wordt doorgaans gebruikt wanneer er niet alleen sprake is van leerproblematiek, maar er (ook) zorgen zijn om het gedrag van de leerling (werkhouding, welbevinden, sociale ontwikkeling, etc). Doordat de onderzoeker de kans krijgt om 'breder' te kijken, dan alleen naar het IQ van de leerling, wordt tunnelvisie voorkomen, worden impasses doorbroken en komen oplossingen onder handbereik. Bij didactisch onderzoek ontlast de onderzoeker de IB-er in praktische zin; door de intern begeleider letterlijk werk uit handen te nemen. In nauw overleg wordt gekozen voor leervorderingen toetsen op het gebied van rekenen,
begrijpend lezen en spelling en er is een keuze mogelijk of alleen de ruwe scores of een behandelplan wordt aangeleverd. Hierdoor kan school snel aan de slag met de betreffende leerling. Tevens is onderzoek naar het geheugen, de werkhouding of de Effectieve Functies van de leerling mogelijk. Lees meer.
Plaatsen beschikbaar voor R.T. en Beter bij de les

Plaatsen beschikbaar voor R.T. en Beter bij de les

augustus 2022

Wij hebben nog enkele plaatsen beschikbaar voor extra leerhulp. Dit betreft zowel Remedial Teaching (R.T.) voor rekenen, lezen / spelling als begrijpend lezen. Samen met ouders (en school) stelt de behandelaar een behandelplan op n.a.v. een intakegesprek. Hierbij wordt gewerkt aan concrete, realistische doelen in kleine stapjes. Bovenal wordt aandacht besteed aan het herstellen van het zelfvertrouwen van het kind waardoor leren weer leuk wordt.

Ook zijn er nog plaatsen beschikbaar voor de training Beter bij de les.
De methode "Beter bij de les", werken aan executieve functies, wordt dit schooljaar opnieuw bij ons aangeboden. Deze methode richt zich zowel op taakwerkhouding als op zelfbeeld en zelfreflectie. In 13 weken (25 individuele sessies) wordt het kind geleerd om executieve functies als taakinitiatie, plannen en organisatie, volgehouden aandacht en werkgeheugen te verbeteren. Aanmelden kan telefonisch of per mail: info@orthopedagogiek-teylingen.nl Lees meer.