Nieuws

Beter bij de les

Beter bij de les

juni 2022

Wij hebben nog enkele plaatsen vrij voor de training Beter bij de les.
De methode "Beter bij de les", werken aan executieve functies, wordt komend schooljaar opnieuw bij ons aangeboden. Deze methode richt zich zowel op taakwerkhouding als op zelfbeeld en zelfreflectie. In 13 weken (25 individuele sessies) wordt het kind geleerd om executieve functies als taakinitiatie, plannen en organisatie, volgehouden aandacht en werkgeheugen te verbeteren. Aanmelden kan telefonisch of per mail via info@orthopedagogiek-teylingen.nl. Deze individuele training kan bij afname van 3 leerlingen (achter elkaar) of meer op locatie worden aangeboden. Bekijk voor meer informatie onze flyer hier. Lees meer.

Diversiteit in diagnostiek en HGD consult

april 2022

Diversiteit in diagnostiek
De tijd dat scholen enkel en alleen een intelligentie (IQ) onderzoek aanvroegen, lijkt voorgoed verleden tijd te zijn. Scholen melden bij ons aan met diverse hulpvragen: "hoe kunnen we de werkhoudingsproblemen van deze leerling verklaren en verbeteren?", "hoe komt het dat deze leerling zo tegendraads reageert?", "we zien een leerling die volgens ons onder presteert en weinig gemotiveerd is, hoe gaan we hier mee om?", "hoe werken we het beste aan het zelfvertrouwen van dit meisje?".
Samen met de Intern Begeleider, de leerkracht en de ouders van de leerling bespreken wij tijdens het intakegesprek wat de onderzoeksvragen worden, en wat er voor testmateriaal ingezet kan worden om tot antwoorden te komen. Zo behoort ook didactisch onderzoek, taalonderzoek, onderzoek naar Executieve Functies, leerkracht-leerling relatie, gezinsdiagnostiek en onderzoek naar zelfbeeld, stemming, trauma en angsten tot de mogelijkheden. 

HGD consult
Wanneer u vragen heeft over 'uw aanmelding', kunt u voorafgaande aan het intakegesprek een telefonisch overleg laten inplannen met praktijkhouder Marjon Faas. Ook is het mogelijk om een HGD consult aan te vragen. In dit gesprek kunnen ouders en school met de orthopedagoog/psycholoog bespreken wat een gewenste aanpak is bij de hulpvraag. Niet altijd is diagnostiek de aangewezen weg, soms kan een gesprek met ouders of een inventarisatie met genormeerde (gedrags-)vragenlijsten nieuw licht werpen op een probleem. Ook is het mogelijk om gelijk door te pakken met een behandeling (bijv. COMET of CGT) of een trainingstraject (Beter bij de Les). Lees meer.

Werken aan een positief zelfbeeld: de COMET training

februari 2022

Je hoeft niet altijd te blaken van zelfvertrouwen, maar sommige kinderen denken doorlopend negatief over zichzelf. Dan is het erg moeilijk om bijvoorbeeld nieuwe dingen te leren; het staat een leuk leven in de weg. COMET staat voor Competitive Memory Training en is een effectieve cognitief-gedragstherapeutische training waarbij het kind/de jongere leert focussen op zijn/haar positieve kanten en waardevolle eigenschappen. De positieve meningen over jezelf gaan als het ware de competitie aan met de negatieve gedachten. Ook ouders worden meegenomen in de aanpak om meer oog te krijgen voor deze positieve eigenschappen; je weet dat ze aanwezig zijn, maar in het dagelijkse leven heb je er onvoldoende oog voor. Daar ga je mee aan de slag, zodat de positieve zelfwaardering weer op de voorgrond komt!
Aanmelden kan telefonisch of via de mail: info@orthopedagogiek-teylingen.nl. Zowel ouders als scholen kunnen kinderen in de leeftijd van 8 t/m 14 jaar aanmelden voor deze zelfbeeldtraining. Lees meer.

Zelf Plannen

november 2021

De Training ‘Zelf Plannen!’ is een bewezen effectieve methode om jongeren met AD(H)D planningsvaardigheden aan te leren en hun executief functioneren te verbeteren. Omdat juist bij jongeren motivatie heel belangrijk is voor het aanleren van vaardigheden, wordt gewerkt met motiverende gespreksvoering en een geïllustreerd werkboek. De training is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie, is overzichtelijk en bevat veel praktische oefeningen. Tijdens de trainingen wordt geen huiswerk gemaakt of bijles gegeven. De orthopedagoog richt zich op de onderliggende vaardigheden om te komen tot zelfstandig plannen en uitvoeren van het huiswerk. In januari 2022 hebben wij weer plaatsen beschikbaar voor deze training. Lees meer.
Snel leren = leuk leren

Snel leren = leuk leren

november 2021

Voor jongeren uit het Voortgezet Onderwijs (12 t/m 16 jaar) bieden wij de training “Snel leren = Leuk leren” aan. Door deze cursus krijgen jongeren meer grip op hun huiswerk doordat ze technieken aangereikt krijgen om sneller en beter te leren. Zo leren ze 2-4 keer sneller lezen, mindmappen, samenvattingen maken, speedlearning, timeboxing, timemanagement en geheugentechnieken. Deze cursus is bijzonder geschikt voor kinderen met dyslexie, ADHD en hoogbegaafdheid. Kosten: € 279,-.

Deze aantrekkelijke methode is bij ons ook beschikbaar voor leerlingen uit groep 8: "OP WEG NAAR Snel leren = leuk leren". In 3 bijeenkomsten van 3-4 leerlingen, leren kinderen meer en makkelijker te leren in minder tijd. Er is aandacht voor agendagebruik, focuslezen, een uitgaande mindmap maken, sleutelwoorden uit een tekst halen en woordjes leren. Voor € 95,- kunnen ouders en leerkrachten kinderen uit groep 8 aanmelden, inclusief cursusmateriaal. Lees meer.